خدمات اکتیوشبکه
نوشته شده توسط : ساحل

به دو تقسیم کلی خدمات اکتیو و خدمات پسیو شبکه بخش می گردد که هر یک از آن ها دارای ذیل مجموعه های زیادی هستند. در واقع بعد از اجرای پسیو شبکه باید بخش اکتیو شبکه را جهت راه اندازی روی شبکه پیاده سازی کرد و پس از این مرحله حمایت شبکه جهت حفظ سیستم موجود و یا ارتقاء و به روز حفاظت سرویس ها آغاز می گردد.
اکتیو (Active) در زبان انگلیسی به معنای پرکار و درحال شغل و پرکار می باشد و خدمات اکتیو شبکه به معنای طراحی، مهندسی و اجرای تقسیم نرم‌افزاری شبکه و پیاده سازی زیرساخت شبکه می باشد. از این جهت تمامی خدماتی که روی قطعات و نرم افزارهای فعال، اتمام ‌شوند، خدمات Active شبکه را تشکیل می دهد، که گرد از مهمترین دسته ها در پیاده سازی شبکه است.

خدمات اکتیو شبکه از آغاز دهه هفتاد وارد ایران شد و در اوایل دهه ی هشتاد با رشد ارائه دهندگان سرویس های اینترنت در ایران شکوفا شد.گرد از ارائه دهندگان خدمات اکتیو شبکه توانسته است در خدمات فنی این حوزه مانند خدمات ویپ ، طراحی دیتاسنتر ، اجرای پسیو شبکه و همچنین تامین ساز و برگ ، کار و جنبش داشته باشد.

اجرای خدمات اکتیو
برای اجرای خدمات اکتیو نیاز به تجهیزات اکتیو داریم که به گردآور تجهیزاتی گفته می‌شود که توانایی اعمال یک فرآیند مشخص بر روی سیگنال‌ها و دیتای عبوری از شبکه را دارند.
تنظیمات دستگاه های مختلف در شبکه همچون کارت شبکه (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، بارو آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری(Media Convertor)و پرینت سرور (Print server) در تقسیم طراحی شبکه های اکتیو چهره می گیرد.
ممکن است برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها که در حوزه‌های مختلفی کار و جنبش دارند، اجرا و پیاده‌سازی یک تکنولوژی نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری جدید در شبکه کامپیوتری بسیار مشکل و پیچیده به عقیده بیاید و دربایستن به دقت و تخصص بالا داشته باشد. ولی با پشتیبانی و مشاوره یک کمپانی معتبر و تیم چیره دست نصب، راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری و مشاوره، قطعا این مسئله به یک دشواری تبدیل نمی‌گردد.

 با تکیه بر فرهنگ روز و با در اختیار داشتن تیم مقتدر و حرفه ای در گویه خدمات مختلف شبکه و کامپیوتر و به خصوص خدمات اکتیو شبکه، تاسیسات شبکه را در سازمان شما از صفر الی صد با بهترین کیفیت مدیریت و اجرا خواهد کرد. برای پیشبرد اهدافتان نگران هیچ کم و دشواری نباشید. با توانایی بالا در گویه نصب و راه اندازی شبکه و خدمات اکتیو و خدمات پسیو شبکه شما را در این مسیر همراهی خواهد نمود.

همانطور که گفته شد خدمات اکتیو شبکه به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که بر روی تجهیزات دشوار افزاری شبکه (پسیو) اعمال می‌شود. فلذا در مرحله واپسین،انجام از نصب و راه‌اندازی شبکه، بعد از راه‌اندازی خدمات پسیو، باید بخش اکتیو را بر روی آن نصب و فعال کرد تا شبکه فعال و فعالی داشت.
پیاذه سازی برنامه‌های شبکه و کنترل آنها بر دوش بخش خدمات اکتیو شبکه است. از آنگونه نصب گونه ها سرورها ، تعریف Domain ، تعریف و مهار گونه ها کاربران شبکه و حتی اجرای متدهای امنیت شبکه را می‌توان نام برد.


1. گذرگاه اندازی، تنظیمات و پیکربندی تمامی ساز و برگ شبکه مانند سوئیچ ها، اکسس پوینت، فایروال، UTM و …

2. نصب و پیکربندی ساز و برگ سخت‌افزاری تحت شبکه با برندهای سیسکو، میکروتیک، HP ،Juniper ،Intel و …
3. نصب و تاسیس ویندوز کلاینت و سرورها
4. تنظیم و تاسیس شبکه جهت کنترل مدیریت یکپارچه سیستم ها، اکانت ها و فایلها
5. تنظیم و تاسیس سرویسهای تحت شبکه مثل: DSN، DHCP، share point و …
6. مدیریت اینترنت، مهار پهنای باند و مانیتورینگ
7. نصب و راه‌اندازی دامین و سرویس‌های پیوسته با آن
8. راهکارهای مجازی سازی سرور، نصب و پشتیبانی
9. مشاوره و ارائه راهکارهای جامع برای بک آپ و بازگردانی اطلاعات
10. ارائه خدمات ویپ
11. نصب و راه‌اندازی ایمیل سرور
12. حمایت شبکه

خدمات اکتیو شبکه، سرور و کلاینت
در سرنوشت سرور سرویس‌های مورد احتیاج رسیدگی و بر اساس احتیاج سازمان و کاربرد سرور نرم‌افزارهای تخصصی باره نظر نصب می‌شود. حتی امکان مجازی سازی نیز بر حسب دربایستن سپریدن می‌شود.
در قسمت کلاینت‌ها نرم افزارهای عمومی مشابه آفیس، ادوب ها، آنتی ویروس ها و وی پی ان ها و سایر نرم افزارهای مورد احتیاج مطابق با اخرین نسخه موجود در بازار بر روی سیستم شبکه نصب و تنظیم می‌گردد. در این تقسیم بعد از اجرا، پشتیبانی شبکه به صورت تخصصی زیاد دارای اهمیت می باشد.

تجهیزات اکتیو کدامند؟
برای نصب و تاسیس نرم ابزارها در بستر شبکه، دربایستن به ابزار و تجهیزاتی داریم که به اسم تجهیزات اکتیو شناخته می شوند. عملا بدون به کارگیری آنها امکان اجرای خدمات اکتیو شبکه هستی ندارد. در واقع ساز و برگ اکتیو به تجهیزاتی اطلاق می شود که روی آنها سیستم عامل وجود دارد و می توان آنها را مدیریت کرد.
مهمترین و اصلی ترین ساز و برگ برای اجرای خدمات اکتیو، تنظیمات دستگاه، پیکربندی شبکه، راه اندازی و به روز رسانی نرم افزارها و راهکارهای نصب آنها در شبکه است. در کناره این خدمات نرم افزاری، یک بخشی از سیستم به روند ارسال دیتاها در مدارات شبکه مربوط است و بخشی ایجاد ارسال سیگنال و اتصالات الکترونیکی در شبکه است.

تجهیزات active شبکه
مهمترین تجهیزات شبکه های اکتیو شامل روتر، سوئیچ، فایروال، وی پی ان سرور(VPN Server) ، Web Application Firewall(WAF) سرور، لودبالانسر، کیس های کامپیوتر، ساز و برگ میکروتیک، مودم ها، کارت شبکه، عناصر اندوخته ساز مشابه هارد، RAM و CPU می باشد.

پیشرفت در تکنولوژی ساخت ساز و برگ اکتیو شبکه در پیکربندی و پیاده سازی این شبکه ها به کمک متخصصان شبکه و IT آمده است. در پیوسته به اختصار چند باره از تجهیزات مهم شبکه را ذکر میکنیم.
سوئیچ: سوئیچ یگانه از تجهیزات شبکه است که هم به عنوان تجهیزات پسیو و هم به عنوان تجهیزات اکتیو شناسایی می شود و گرد از قطعات و تجهیزات مهم در شبکه است. سوئیچ ها عامل پیوستگی همهنگام چند کاربر به شبکه و امکان ارسال اطلاعات از طرف هر کدام در سرعت زمانی بالا را فراهم می کند.
روتر: روتر یگانه از تجهیزات مهم و کاربردی است که در شبکه های LAN و WAN استعمال دارد. وابستگی بین یک یا چند شبکه با سرعت زمانی بالا به وسیله روتر به آسانی شدنی است
اکسس پوینت: اکسس پوینت ها در شبکه های کامپیوتری عملکردشان مانند به سویچ شبکه های کابلی در شبکه های بیسیم است. این تجهیزات این امکان را می دهد که از راه آنها بتوانید چندین سیستم کامپیوتری را از راه شبکه وایرلس به همدیگر متصل کنید.

سرویس های اکتیو شبکه
سرویس های اکتیو شبکه شامل کلیه سرویس های ایمیل، سرویس های دیتا، سرویس های امنیتی، سطوح دسترسی، سرویس های تلفن ابری یا ویپ، share point، FTP Server، Skype for Business، Exchange، Webex ، cisco ISE، VDI، VSAN، SRM، راه اندازی اپلیکیشن ها، نرم ابزارها و CRM جزء سرویس های اکتیو شبکه می باشد.

مراحل اجرای خدمات اکتیو شبکه
پس از رسیدگی دربایستن سازمان از شبکه و نصب و اجرای پایین ساخت سیستم، برای تاسیس یک شبکه فعال و کامل می بایست خدمات اکتیو را روی آن در مراحل متعددی راه اندازی کرد.

• نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه
• نصب و تاسیس سرورهای ویندوز و لینوکس
• پیاده سازی سرویس های شبکه
• مانیتورینگ و کنترل شبکه، نصب سامانه مهار پهنای باند، شدامد شبکه و اینترنت
• نصب و کانفیگ UTM ها و فایروال ها
• پیکربندی ارتباطات رادیویی و اینترنت
• پیکربندی و کانفیگ شبکه وایرلس
• مجازی سازی و نصب تجهیزات اندوخته سازی
• نصب سرویس‌هایی که تحت شبکه هستند که دربرگیرنده DHCP و Domain و سرویس‌های سایر است
• نصب و تاسیس آنتی ویروس
• ارائه خدمات حمایت در شبکه
• ارائه سیستمهای بر پایه ویپ و ارتباطات صوتی و مخابراتی
• نصب سیستم عامل کلاینت ها و ویندوز
• نصب نرم افزارهای عمومی و تخصصی باره احتیاج سازمان
• تاسیس سرور و راید (Raid)

 

پشتیبانی خدمات اکتیو شبکه

یکی از موضوعاتی که همواره مورد بوده پشتیبانیخدمات اکتیو شبکه می باشد. بی شک پیاده سازی هر گونه سیستم، نرم انگیزه ها و زیرساخت در هر دامنه ای احتیاج به پشتیبانی دارد. بخصوص زمانی که بحث در خصوص زیرساخت شبکه می باشد. پشتیبانی شبکه شدنی است با هدف حفظ یکپارچگی سیستم، رفع اشکالات شدنی چهره بگیرد.

همچنین شدنی است پشتیبانی شبکه های اکتیو جهت ارتقاع و شفا شبکه انجام شود. تیم فنی در این پروژه ها می بایست از زیرساخت و سیستم پیاده سازی شده اگاهی کامل داشته باشد و در عین حال با آگاهانیدن و تخصص بالا قابلیت بالارفتن حفظ یکپارچگی سیستم و بالارفتن شبکه را نیز داشته باشد.

در زمینه خدمات اکتیو چه کمکی به شما خواهد کرد؟
شرکت با سالها تجربه و تکیه بر دانش روز، با به خدمت گرفتن قوای توانمند و ماهر، ارائه دهنده کامل‌ترین خدمات اکتیو شبکه برای سازمان شما خواهد بود. پروا به کیفیت و خدمات مدرن نصب و راه اندازی شبکه در بهترین شرایط و با قیمت رقابتی، دسته مهمی از سیاست کاری  است.  با داشتن رویکرد تخصصی و ارائه بهترین راهکارها، به اتفاق خوب و مطمئنی در این گذرگاه برای شما و سازمان شما خواهد بود.





:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: